آغاز سال ۱۴۰۲ با دو زلزله در خوی و زمین لرزه ۵ ریشتری در گلستان ثبت

آغاز سال ۱۴۰۲ با ثبت زلزله در خوی استان آذربایجان غربی با بزرگای ۳.۶ بوده است و همچنین در این منطقه زمین‌لرزه دیگری با بزرگای ۵.۶ ریشتر به ثبت رسید؛ ضمن آنکه استان گلستان در روزهای آغازین سال با زلزله‌ای به بزرگای ۵ ریشتر لرزید.


به گزارش ایسنا، آغاز سال ۱۴۰۲ با زلزله فین استان هرمزگان با بزرگای ۲.۸ همراه بود و بعد از آن خوی استان آذربایجان غربی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ لرزید. وقوع زلزله‌های ۵.۶ و  ۳.۶ ریشتر از دیگر رخدادهای مهم لرزه‌ای خوی در هفته اول سال بوده است. علاوه بر آن در سلماس استان آذربایجان غربی زلزله‌هایی به بزرگای ۳.۶ و ۳.۱ ریشتر به ثبت رسید. 


همچنین در انبارالوم استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۵ ریشتر رخ داده است. مطالعات محققان کشور نشان می‌دهد در این گستره گسل‌های لرزه‌زای بسیاری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به گسل‌های “آشخانه” که پاره خاوری گسل “تکل کوه” را در بر می‌گیرد، گسل خزر (مینودشت)، علی آباد، تکل کوه، گمیشان، مراوه تپه اشاره کردکه به عنوان مهمترین چشمه‌های لرزه‌ای در استان گلستان به شمار می‌روند.


رویدر استان هرمزگان زلزله‌هایی به بزرگای ۴.۱ و ۴.۲ ریشتر و خشت استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ را تجربه کردند.


جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:


شنبه ۲۷ اسفند


کلاردشت استان مازندران با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری کلاردشت، ۲۳ کیلومتری مرزن آباد و ۲۹ کیلومتری عباس‌آباد این استان گزارش شد.


رویدر استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین را تجربه کرد و رومرکز آن در ۳۵ کیلومتری رویدر، ۵۸ کیلومتری بندر خمیر و ۶۷ کیلومتری کوخرد این استان بوده است. وقوع زلزله ۳.۳ ریشتری در عمق ۱۸ کیلومتری زمین از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.


در سنگان استان خراسان رضوی نیز زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.


یکشنبه ۲۸ اسفند


در بابامنیر استان فارس زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۹ریشتری، در شهداد استان کرمان زلزله ۲.۵ریشتری، در گلباف استان کرمان زلزله ۲.۸ ریشتری، در پاریز استان کرمان زلزله ۲.۶ریشتری و در صالح آباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ ریشتری به ثبت رسید.


خشت استان فارس زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ ریشتر در عمق ۱۷ زمین کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زلزله در ۲۵ کیلومتری خشت و ۳۱ کیلومتری کنار تخته استان فارس و ۳۱ کیلومتری وحدتیه استان بوشهر بوده است.


در این روز همچنین خوی استان آذربایجان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید.  


در رضویه استان خراسان رضوی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۵ کیلومتری رضویه، ۱۷ کیلومتری مشهد و ۳۵ کیلومتری طرقبه این استان گزارش شد.


دوشنبه ۲۹ اسفند


در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۳.۱ ریشتری در عمق ۸ کیلومتری زمین و زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.


لومار استان ایلام با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۵ کیلومتری لومار، ۲۶ کیلومتری ارکواز و ۲۸ کیلومتری سرابله این استان گزارش شد.


در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، در سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹، در تازه شهر استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ و در خنج استان فارس زلزله ۲.۹ رخ داد.


رویدر استان هرمزگان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۵۳ کیلومتری رویدر، ۵۴ کیلومتری بندر خمیر و ۵۷ کیلومتری کوخرد این استان بوده است.


ایذه استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ ریشتر در عمق ۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۸ کیلومتری ایذه استان خوزستان و ۴۷  کیلومتری چلگرد و ۴۹ کیلومتری دشتک استان چهارمحال و بختیاری بوده است.


سه‌شنبه اول فروردین ۱۴۰۲


آغاز سال ۱۴۰۲ با زلزله فین استان هرمزگان با بزرگای ۲.۸ ریشتر همراه بود و بعد از آن در خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ ریشتر رخ داد.


در کنگاور استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در۵ کیلومتری کنگاور و ۲۰ کیلومتری صحنه استان کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری فیروزان استان همدان گزارش شد.


در خوی استان آذربایجان غربی نیز زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.


در این روز همچنین “ریز” استان بوشهر زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ ریشتر را تجربه کرد که عمق آن در ۹ کیلومتری زمین و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۹ کیلومتری ریز، ۳۰ کیلومتری بنک و ۳۱ کیلومتری آبدان استان بوشهر گزارش شد.


چهارشنبه ۲ فروردین


انبارالوم استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۵ ریشتر در عمق ۲۲ کیلومتری زمین لرزید و کانون این رخداد در ۲۰ کیلومتری انبار الوم، ۲۲ کیلومتری اینچه برون و ۳۴ کیلومتری آق قلا این استان گزارش شد. وقوع زلزله ۲.۷ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.


در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.


خورموج استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۹ کیلومتری خورموج، ۳۱ کیلومتری دلوار و ۳۳ کیلومتری اهرم این استان گزارش شد.


پنج‌شنبه ۳ فروردین


در فارغان استان هرمزگان زلزله ۲.۷ریشری،در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ ریشتری و در بجستان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.


جمعه ۴ فروردین


در خوی استان آذربایجان غربی بعد از رخداد یک زلزله ۲.۵ ریشتری، زمین‌لرزه دیگری با بزرگای ۵.۶ رخ داد که عمق آن در ۸ کیلومتری زمین بوده است. زلزله ۲.۹ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید