ایران و نهضت امام خمینی ره الهام بخش مبارزات مردم افغانستان

شرکت‌کنندگان در وبینار تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بر بیداری ملت افغانستان، تاکید کردند: جهاد مردم افغانستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی با فتوای امام خمینی(ره) آغاز گردید و تحت تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، سرآغاز بیداری ملتی شد که هژمونی قدرت شرق را در هم شکست؛ به همین خاطر، جمهوری اسلامی ایران و نهضت امام خمینی(ره) الهام بخش مبارزات مردم افغانستان بود.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آوا،حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رئیس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در وبینار تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بر بیداری ملت افغانستان؛ اظهار داشت: مردم ما مردمی مسلمان بوده و هستند و طی سده‌های مختلف با تأسی به اسلام و فرامین و دستورات اسلام زندگی خودشان را سازمان داده‌اند و به خاطر همین رویه و شاخصه در برابر استکبار جهانی ایستادند و اولین ملت بزرگی‌ هستند که در برابر انگلیس‌ها جنگیدند و استقلال افغانستان را گرفتند. در برابر ابرقدرت شرق، شوروی آن‌زمان مبارزه کردند و این ابرقدت را به زانو درآوردند و کشور را از اشغال شوروی‌ها نجات دادند.


وی بیان کرد: همچنین در سال‌های اخیر هم در برابر بزرگترین قدرت مادی دنیا یعنی آمریکا حضور داشتند او را با شکست مفتضحانه مواجه کردند و کشور را از اشغال آمریکا رها کردند.
حسینی مزاری با بیان اینکه طبیعی است که همزمان با ظهور و بروز حضرت امام خمینی (ره) و بازتاب اندیشه‌های ایشان و آغاز انقلاب اسلامی و بنیانگذاری یک نظام اسلامی، چنین ملت و مردمی بیش از هر کشور و ملت دیگری از امام راحل تاثیر بپذیرد، گفت: با توجه به اینکه امام خمینی (ره) احیاگر اسلام در عصر ما بود و احکام و قوانین دین و فرامین و دستورات قرآن را در لابه‌لای زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مسلمان‌ها آورد و بروز ساخت، مردم مسلمان افغانستان نیز متاثر از این اندیشه؛ بلکه متاثرتر از هر ملتی، از این اندیشه تاثیر گرفتند و انقلاب‌ و جهادشان را سازمان دادند.
همچنین دکتر اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی ایران طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت : حضرت امام خمینی(ره) تحول آفرین بزرگ در قرن‌معاصر برای اسلام، ایران، کشورهای اسلامی و کشورهای جهان بود. قبل از اینکه امام خمینی(ره) نهضتش را شروع بکند، آمریکا در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی تصمیم گرفت که اسلام را از ایران بر اندازد و یک نظام غیر دینی در ایران بر سر کار بیآورند و این مقدمه ی برای این بود که اسلام را از سایر کشور های که در تحت سلطه‌ی آمریکا و انگلیس و غرب بودند براندازند.


وی  در ادامه گفت: در این رابطه شوروی، انگلیس و دیگران هم همراه شان بودند و برآوردشان هم این بود که ملت ها در مقابل این قضیه قیام نمی‌کنند، چون غرب از رنسانس تبلیغ کرد «که دین عامل بدبختی و بیچارگی و عقب ماندگی‌است و بجای دین و بجای خدا باید عقل انسانی بنشیند که عقل انسانی هم غیر متکی به وحی الهی باشد و در محدوده‌ی دنیا کار بکند.


بادامچیان افزود: اما امام خمینی یک تحول عظیم پدید آورد و آن این بود که دین وارد صحنه‌ی سیاست شد و جهانی شد که خوشبختانه امروز اسلام در همه جا حضور دارد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالعظیم فاضل حسینی، عضو شورای علمای شیعه افغانستان نیز می گوید، اگر پیروزی انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نبود شاید ملت مسلمان افغانستان در مقابل ابرقدرت شرق آن روز نمی‌توانست به پیروزی دست پیدا بکند.
به گفته وی، انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در جهاد ملت مسلمان افغانستان دارد و از آن جایی که انقلاب امام خمینی(ره) به تعبیری انفجار نور بود، امام و اندیشه های وی، محدود به یک جغرافیای خاص نماند.
فاضل حسینی تأکید کرد، انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) حقی بزرگی به ملت افغانستان دارد، زیرا در دوره جهاد، امام همیشه از مجاهد مردان افغانستان دفاع می‌کرد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید