تفاوت لودر و بیل مکانیکی چیست ؟

تفاوت لودر و بیل مکانیکی چیست ؟

لودر و بیل مکانیکی از انواع ماشین‌آلات کاربردی به شمار می‌روند. از این ماشین‌آلات برای انجام عملیاتی نظیر خاک‌برداری، خاکریزی و … استفاده می‌شود. این دو نوع ماشین آلات هر چند دارای شباهت‌هایی هستند ولی با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. قبل از استفاده از آن‌ها بهتر‌ است با تفاوت لودر و بیل مکانیکی و نحوه خرید قطعات لودر کوماتسو و خرید قطعات بیل مکانیکی کوماتسو آشنا شوید.

بررسی تفاوت لودر و بیل ‌مکانیکی

لودر و بیل‌ مکانیکی در انواع سایزهای مختلف طراحی می‌شوند. این دو نوع ماشین دارای قدرت و کاربردی مطلوب هستند. به همین دلیل به کمک آن‌ها می‌توان کار‌های مربوط به ساختمان‌سازی، راهسازی و … را به راحتی انجام داد. در ادامه این مطلب تفاوت لودر و بیل مکانیکی را پیش رو خواهید داشت که امیدواریم این مطلب مورد توجه‌تان قرار بگیرد.

لودر و بیل مکانیکی چیست ؟

واژه لودر در لغت به معنای حمل‌کننده می‌باشد. لودر در دسته تراکتور‌ها قرار دارد همچنین از لودر به همراه ماشین انتقال‌دهنده به عنوان کامیون نیز استفاده می‌شود. کاربرد اصلی لودر برای انجام کارهای زیر است :

  1. بارگیری ماشین‌آلات مخصوص حمل مواد خاکی
  2. بلند کردن بار
  3. انتقال بار
  4. خاک‌برداری
  5. تمیز نمودن قشر سطحی زمین کارگاه و …

لودرها همچنین به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

  1. لودر زنجیردار
  2. لودر چرخ پلاستیکی
  3. بکهو لودر یا لودر بیل مکانیکی

بیل مکانیکی از انواع ماشین‌آلات سنگین مهندسی و عمرانی به شمار می‌رود. که شامل بازوی مفصلی، باکت و یک کابین‌گردان در قسمت بالا و یک چرخ لاستیکی یا زنجیر در قسمت زیرین می‌باشد. بیل مکانیکی دارای ۳ قسمت است.

  1. نظیر ارابه
  2. قسمت الحاقی جلوی ماشین
  3. قسمت اتاقک‌گردان سطح ارابه

این نوع ماشین در واقع مدل بالاتر بیل‌ بخار است. بیل مکانیکی دارای در موارد زیر کاربرد دارد :

  1. حفر گودال و کانال
  2. زیر‌سازی
  3. حمل مواد
  4. تخریب
  5. برش توسط ادوات هیدرولیکی
  6. گودبرداری برای ساخت و ساز ساختمان
  7. خاک‌برداری
  8. معدن‌کاری
  9. لایروبی رودخانه‌ها
  10. هموار‌سازی زمین

بررسی تفاوت بین این دو ماشین‌آلات

تفاوت لودر و بیل مکانیکی در موارد زیر است :

  1. بیل مکانیکی از کاربردی ترین ماشین‌آلات برای راهسازی است همچنین بیل مکانیکی به دلیل ظاهر و طراحی خاصی که دارد ممکن است کارهایی را انجام دهد که لودر از پس انجام آن کارها بر‌نیاید.
  2. یکی از مهم ترین تفاوت لودر و بیل مکانیکی این است که بیل مکانیکی را می‌توان به صورت ثابت در مکانی قرار دارد. سپس به کمک آن کارهایی نظیر حفاری وسیع، نصب انواع تجهیزات و غیره را انجام داد. لودرها قادرند. کارهایی نظیر خا‌ک‌ریزی، خاک‌برداری، جا به جایی انواع مواد نظیر خاک و ماسه به پشت کامیون‌ها و ماشین آلات دیگر را انجام دهند. از لودر‌ها با ابعاد متوسط و بزرگ برای انجام کار‌های معدن و کار‌های سنگین استفاده می‌شود.
  3. یکی دیگر از انواع فرق لودر با بیل مکانیکی این است که بیل مکانیکی دارای قدرت مانور و پایداری بالایی می‌باشد به همین دلیل در فضای شهری از این نوع ماشین‌آلات می‌توان استفاده کرد. لودر به دلیل اینکه همواره در حالت حرکت می‌باشد و در حال حرکت قادر به انجام کاری است برای استفاده از آن نیاز به فضای نسبتا بازی است.
  4. ثابت بودن و به کندی حرکت کردن بیل مکانیکی در برخی از پروژه‌ها جزء ضعف بیل مکانیکی به شمار می‌رود. به همین دلیل در پروژه‌هایی که ماشین‌آلات باید مدام در حال حرکت باشند از لودر استفاده می‌شود. این مورد یکی از اصلی ترین انواع فرق لودر با بیل مکانیکی محسوب می‌شود.
  5. یکی دیگر از انواع تفاوت لودر و بیل مکانیکی این است که بیل مکانیکی قابلیت نصب تجهیزات متنوع و با کاربرد‌های مختلف را دارد.
  6. در راهسازی و جاده‌سازی به دلیل اینکه فضای باز به مقدار زیادی وجود دارد از لودر استفاده بیشتری می‌شود. در عملیاتی نظیر خاک‌برداری از بیل مکانیکی استفاده نمی‌شود زیرا لودر می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد.

تفاوت بین لودر و بیل مکانیکی

نوع ماشین آلات وضعیت حرکتی قدرت مانوردهی تجهیزات محیط کاری
بیل مکانیکی ثابت محیط بسته + باز انواع تجهیزات بیشتر در معادن
لودر متحرک محیط باز انواع باکت بیشتر راهسازی

لودر بهتر است یا بیل مکانیکی ؟

انواع تفاوت بین لودر و بیل مکانیکی وجود دارد ولی نمی‌توان گفت که کدام یک از این ماشین‌آلات بهتر و کاربردی‌تر هستند. همانطور که در این مطلب مطالعه کردید لودر و بیل مکانیکی برای کار‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت واضح به سوال لودر بهتر است یا بیل مکانیکی ؟ پاسخ داد.
همانطور که ذکر شد لودرها دارای سه نوع مختلف می‌باشند که لودر چرخ لاستیکی از انواع لودر‌های معمولی به شمار می‌رود. لودر چرخ لاستیکی در انواع سایزها و ابعاد مختلف تولید می‌شود همچنین این نوع لودر‌ها پرقدرت و فعال‌تر هستند.

لودرهای چرخ زنجیری دارای اصطحکاک زیادی هستند. به همین دلیل در زمین‌هایی که ماشین‌آلات باید در برابر سنگ‌های تیز و برنده دارای مقاومت بیشتری باشند از این نوع لودر استفاده می‌شود. بکهو لودر را در ابعاد کوچک ساخته‌اند. و طراحی این نوع لودر مانند بیل مکانیکی و سایر لودرها است. بکهو لودر به دلیل اینکه دارای ابعاد کوچکی است در بیشتر کارها از آن استفاده می‌شود.

بیل مکانیکی نیز دارای انواع مختلف چرخ لاستیکی و زنجیری است که بیل مکانیکی چرخ لاستیکی از بیل زنجیری گران‌تر است. بیل مکانیکی کششی نیز یکی دیگر از انواع بیل‌های مکانیکی می‌باشد که دارای اتاقک ، کابل‌هایی برای کنترل همه اجزای تشکیل‌دهنده و جرثقیل می‌باشد. به کمک بیل مکانیکی کششی می‌توان کارهای سخت نظیر حفاری‌ها را انجام داد.

با توجه به این مطلب می‌توان نتیجه گرفت که هر کدام از این نوع ماشین‌آلات در جایگاه خود قابلیت انجام کارهایی را دارند. بنابراین به صورت قطع نمی‌توان گفت که کدام یک از آن‌ها دارای کارایی بهتری هستند.

علاوه بر شناخت تفاوت لودر و بیل مکانیکی بهتر است با کاربرد هر یک از انواع این ماشین‌آلات نیز آشنا شوید. در صورتی که اطلاع لازم در مورد کاربرد آن‌ها را نداشته باشد و نحوه کار با این ماشین‌آلات را به خوبی فرا نگیرید ممکن است در زمان انجام کار با آن‌ها سانحه‌ای برای شما ایجاد شود. اگر توانایی و دانش لازم برای کار با لودر و بیل مکانیکی را ندارید بهتر است ابتدا اطلاعات لازم را بدست آورید تا جان شما و سایرین هرگز به خطر نیفتد.

شایان ذکر است که قبل از انجام کار با لودر و بیل مکانیکی بهتر است با انواع لودر در ایران و انواع بیل مکانیکی موجود در ایران آشنا شوید.

تسیکو بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه در زمینه فروش قطعات انواع ماشین آلات

بیل مکانیکی و لودر زمانی که خراب می‌شوند مانند بسیاری از ماشین‌آلات قطعات باید آن‌ها تعویض شود. فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در زمینه فروش قطعات انواع ماشین‌آلات در حال فعالیت هستند. یکی از آن‌ها نآن فروشگاه اینترنتی تسیکو می‌باشد.

این فروشگاه معتبر قطعات ماشین‌آلات با‌کیفیت را به مشتریان عرضه می‌کند و شما می‌توانید با خیالی راحت قطعات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی را از این شرکت خریداری نمایید.

برای خرید انواع قطعات ماشین‌آلات بهتر است قبل از هر چیز مشاوره لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید. برای دریافت مشاوره و سفارش محصول مورد نظر خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۳۵۳۸۲۲۱۲۵۴ با داخلی ( ۱۰۱-۱۰۲ ) تماس بگیرید. در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت سفارش و خرید محصول مورد نظر خود را به شماره واتساپ ارسال کنید. شماره‌های واتساپ:

دیدگاهتان را بنویسید