شستشوی ناوگان هوایی

https://tavankaran.ir/file/2021/03/%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C.png

شستشوی ناوگان هوایی

می دانیم که همیشه در محیط هایی که افراد زیادی تردد دارند، حجم زیادی از آلودگی منتقل می شود. هواپیما نیز یکی از این مکان ها است و هر مسافر با ورود به هواپیما به طور نا خود آگاه تعداد زیادی میکروب به هواپیما می آورد؛ این میکروب ها بر روی کلیه سطوح و وسایل می نشیند. هواپیما محیط بسته ای دارد و مسافران ساعت ها با این باکتری ها و میکروب ها در تماس هستند. بنابراین هواپیماها باید به طور مداوم نظافت و شستشو شده و به دلیل داشتن شرایط خاص فنی باید به شیوه صحیح تمیز شوند. علاوه بر این ترمینال ها و سالن های انتظار فرودگاه نیز جز اماکن شلوغ و پر رفت و آمد محسوب می شود و در نتیجه سرعت انتشار و انتقال میکروب ها افزایش می یابد.

انواع آلودگی

آلودگی های ناوگان هوایی به دو بخش تقسیم بندی می شود : آلودگ های داخلی و بیرونی. همان طور که گفته شد بخش های داخلی هواپیما مانند صندلی ها، وسایل غذاخوری، سرویس بهداشتی و … به دلیل تردد افراد مختلف کثیف می شوند.

بدنه بیرونی هواپیما، شیشه ها و چرخ های آن بر اثر عوامل محیطی و طبیعی آلوده می شود و لازم است نظافت و شستشو گردند. هم چنین محوطه فرودگاه و ترمینال ها به دلیل وجود انواع آلودگی ها کثیف شده و جلوه و زیبایی خود را از دست می دهند، در نتیجه این اماکن نیز باید تمیز شوند. در باندهای فرودگاه با حرکت چرخ های هواپیما بر روی زمین رد سیاهی ناشی از لاستیک ها روی زمین به جا می ماند.

روش های نظافت و شستشو

به منظور از بین بردن گرد و خاک، زباله و دیگر آلودگی هایی که بر حسب اتفاق به وجود آمده است، روش های گوناگونی به کار گرفته می شود :

نظافت

آلودگی ها، ضایعات و زباله های محوطه سالن ها و باند فرودگاه ها، باید بار وش های مناسب نظافتی جمع شده و از محیط دور شوند. طراحی و ساخت انواع دستگاه های نظافت صنعتی به نظافت هر چه بهتر و با کیفیت تر امور نظافتی کمک نموده است. این دستگاه ها عبارت اند از:

سوییپر

جهت نظافت محوطه فرودگاه سوییپر صنعتی به کار برده می شود. سوییپر یا جاروب خیابانی وسیله های مناسب برای نظافت فضاهای وسیع و هموار با حجم آلودگی بالا است که کلیه آلودگ ها را به شکل فوق العاده ای جمع آوری می کند.

جاروی کوله ای

جاروبرقی کوله ای باتری 400Hz برای نظافت بخش های درونی هواپیما مثل کف، صندلی ها و کابین های آن مورد استفاده قرار می گیرد. علت به کار بردن جاروی کوله ای باتری دار حمل و جا به جایی آسان در راهروهای باریک هواپیما است و به دلی وجود امواج با فرکانس بالا درون هواپیما، باید از جارویی استفاده شود که فرکانس آن نیز بالا باشد.

شستشو

در هنگام ورود به یک محیط در نگاه اول تمیزی و درخشندگی آن توجه همگان را جلب می کند. فرودگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین منظور شستشوی

این سطوح ضرورت پیدا می کند.

اسکرابر

دستگاه اسکرابر یا کفشوی صنعتی که در انواع دستی و سرنشین دار عرضه شده اند، علاوه بر این که انواع آلودگی های سطحی و چسبنده کف سالن ها را می شوید، به سطح زیبایی و درخشندگی می بخشد.

واترجت

بدنه هواپیما دارای ابعاد بزرگی است که شستشوی آن با روش های سنتی بسیار سخت و دشوار خواهد بود، بنابراین می توان با استفاده از دستگاه واترجت با سرعت و کیفیت بسیار مطلوب و با کارایی آسان تمامی بخش های بیرونی هواپیما را شستشو داد. یک دیگر از کاربردهای تاثیر گذار واترجت در تمیزی ناوگان هوایی، از بین بردن رد لاستیک هواپیما است. سیاهی ناشی از حرکت لاستیک با روش های معمولی به هیچ عنوان پاک نمی شود اما با استفاده از واترجت فوق فشار قوی با فشار 2500 بار این سیاهی ها به شکا قابل ملاحظه ای از بین خواهد رفت.

مبل شوی

برای شستشوی با کیفیت صندلی های هواپیما می توان از دستگاه مبل شوی استفاده نمود. این دستگاه با پاشش فوم به صندلی ها آن ها را شسته و با داشتن قدرت مکش بالا، آب و کف های باقی مانده را به طور کامل مکش می کند و در نتیجه صندلی ها خیلی سریع خشک می شوند.

توانکاران الوند

دیدگاهتان را بنویسید