دستور کار لاوروف در تهران چیست

تهران-ایرنا- وزیر خارجه روسیه با هدف بررسی روابط راهبردی با ایران، وارد تهران خواهد شد تا برای فصل جدید مناسبات و همکاری‌های مشترک میان دو کشور با مقامات ایران رایزنی کند.


به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه عصر امروز به دعوت همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان وارد تهران می‌شود و روز پنج شنبه در محل وزارت امورخارجه با وی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.


طبق شنیده‌های خبرنگار ایرنا، بررسی روابط راهبردی ایران و روسیه، همکاری‌های مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و اقتصادی دستور کار سفر لاوروف وزیرخارجه روسیه به تهران است.


این درحالی است که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در آخر هفته خبر داد و تاکید که امیدواریم بتوانیم همکاری‌ها را با منطقه اوراسیا و قفقاز گسترش دهیم.


همچنین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در تماس تلفنی اخیر که با همتای روسی خود داشت در خصوص مهم ترین مسائل روابط دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کرد.


طرفین در این مکالمه تلفنی در خصوص سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه، راهکارهای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور، نشست آتی سران کشورهای حاشیه دریای خزر، سفر آتی وزیر امور خارجه روسیه به تهران و آخرین تحولات بحران اوکراین رایزنی و مشورت کردند.


سفرهای امیر عبداللهیان به مسکو


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان سال گذشته دوبار به مسکو سفر کرد.وزیر امورخارجه کشورمان در اولین سفر خود به مسکو که در ۱۴ مهرماه سال گذشته انجام شود با همتای روسی خود در مورد روابط دوجانبه وهمکاری‌های مشترک و همچنین وضعیت افغانستان از جمله نحوه ارسال کمک‌ها برای بازسازی این کشور رایزنی کرد.


وزیرامورخارجه کشورمان در دومین سفر خود به روسیه که در ۲۴ اسفند ماه سال گذشته انجام شد، در دیدار با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو، به عزم‌ تهران بر توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه از جمله روسیه اشاره و آن را از محورهای اصلی و اولویت دار در سیاست خارجی دولت سیزدهم بر شمرد.


وزیر امور خارجه تاکید کرد: روند توسعه روابط با همسایگان و روسیه بدون تاثیر پذیری از هرگونه عامل ثالث و یا تحولات بین المللی و فارغ از نتیجه مذاکرات در وین تعریف شده و مستقل از آنها تداوم خواهد یافت.


دومین دور مذاکرات طولانی و فشرده وزرای امور خارجه ایران و روسیه با تاکید بر تعمیق و گسترش مناسبات همه‌جانبه و همگرایی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا و غرب پایان یافت.


نگاهی به روابط ایران و روسیه


روابط ایران و روسیه همواره براساس حسن همسایگی شکل گرفته است اما آنچه روابط ایران و روسیه را مستحکم کرده است، «همبستگی راهبردی» میان این دو کشور است. سفر آیت‌الله رئیسی سال گذشته به مسکو همواره نقطه عطف تاریخی در روابط بین دو کشور محسوب می‌شود که آغاز فصل نوینی از همکاری‌های راهبردی با نهایی شدن سند جدید همکاری‌های ۲۰ ساله میان ایران و روسیه را رقم زد. این در حالی است که علاوه بر اهمیت همکاری‌های سیاسی، امنیتی و نظامی؛ روسیه یکی از شرکای عمده تجاری ایران است که بعد از تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، روابط تجاری خود را با ایران افزایش داده است و این روند همچنان رو به افزایش است.


 مساله مقابله مشترک ایران و روسیه با تحریم های ظالمانه ای است که بویژه از سوی آمریکا بر این دو کشور تحمیل شده است که می‌توانند با وارد کردن کشورهای دیگری مثل ونزوئلا یا کوبا که قربانی تحریم‌های آمریکا هستند، راهبرد بی اثر کردن این تحریم ها را به فصل مشترک روابط و مناسبات خود تبدیل کنند و با هم افزایی، آسیب پذیری طرفین را کاهش دهند لذا تقویت همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور امری ضروری و نیازمند اراده متقابل است.


ضرورت ارتقا حجم مبادلات روسیه و ایران


تهران و مسکو بر اساس آمار اعلامی گمرک تا تابستان سال گذشته و آغاز دولت سیزدهم، حجم مبادلاتی به ارزش حدودی ۲ میلیارد دلار داشتند که این میزان با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور از دیدگاه آیت‌الله رئیسی قابل قبول نبوده و نیازمند ارتقای قابل ملاحظه است. براساس آنچه دولت سیزدهم در برنامه دیپلماسی اقتصادی خود در نظر دارد حجم این مبادلات باید به رقم ۱۰ میلیارد دلار ارتقا یابد.


این مهم به ویژه در برهه‌ای که مسکو تحت تحریم‌های اقتصادی قرار داشته و مبادلات تجاری با غرب به شدت کاهش یافته است، می‌تواند مسیر ارتقا این حجم از مبادلات را هموار سازد و بازارهای تجاری دو کشور هم این ظرفیت را دارا هستند. 


بر اساس این گزارش، جواد اوجی وزیر نفت در دیدار با الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه و هیات عالی‌رتبه روسیه که در چهارم خرداد در تهران انجام شد،گفت: ایران و روسیه توافق‌های خوبی را در زمینه انرژی، کشاورزی، بانکی و… در روسیه داشتند که توافق‌ها را پیگیری خواهیم کرد. تلاش دولت مردمی سیزدهم این است که روابط تجاری با کشور روسیه را در بخش‌های دولتی و خصوصی افزایش دهد. 


این در حالی است که برخی از رسانه‌های غربی پس از آغاز جنگ اوکراین و بحران انرژی پس از آن، تلاش کردند تهران و مسکو را در حوزه انرژی و صدور گاز در برابر یکدیگر قرار دهند که هوشیاری دو کشور مانع از تحقق نقشه اختلاف‌ سازی بین دوکشور شد. 



تهران- ایرنا- وزیر خارجه روسیه امروز به تهران سفر می‌کند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Published by admin_mti1360

دیدگاهتان را بنویسید