فراموش نشدنی مثل آخرین گل از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال ایران موفق شد با گل مهدی طارمی صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ را مسجل کند. ستاره بوشهری تیم ملی هم به تنها بازیکنی تبدیل شد که ۲ دوره مختلف، گل‌های منجر به صعود را درون دروازه حریفان جای داده است.


به گزارش ایرنا؛ آخرین‌ها بهتر و بیشتر در یاد می‌مانند؛ حال شیرین باشد یا غمگین. آخرین حضور، آخرین قهرمانی و یا آخرین گل. در این گزارش صحبت از آخرین گل‌هایی است که ما را به جام جهانی رسانده‌اند. اتفاقی که حالا برای ششمین بار رخ داد تا ما در ۲۷ درصد از جام‌های جهانی حضور داشته باشیم.


مهدی طارمی در کنار عناوین، افتخارات و رکوردهایی که به دست آورده و ثبت کرده توانست به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود که موفق شده در ۲ دیدار آخری که صعود ایران به جام جهانی را مسجل کرده گلزنی کند. او بعد از ازبکستان حالا به عراق هم گل زده است.


جام جهانی ۱۹۷۸: غفور جهانی


ایران باید در ورزشگاه آزادی به مصاف استرالیا می‌رفت. غفور جهانی موفق شد در دقیقه ۴۴ تنها گل این مسابقه را به ثمر برساند و صعود ایران به جام جهانی را مسجل کند. در آن دوره شاگردان حشمت مهاجرانی باختی را تجربه نکردند و بالاتر از کره جنوبی به عنوان تنها تیم از آسیا و اقیانوسیه به جام جهانی آرژانتین رسیدند.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی


جام جهانی ۱۹۹۸: کریم باقری و خداداد عزیزی


ماجرای صعود ایران به جام جهانی فرانسه پیچیده بود. پیچیده‌تر از هر زمانی. ملی‌پوشان در گروه خود اول نشدند. سپس در پلی‌آف آسیایی به ژاپن باختند و نهایتا به پست استرالیا خوردند. بازی رفت در ایران با نتیجه یک بر یک مساوی تمام شد. در دیدار برگشت استرالیای میزبان به ۲ گل دست یافت اما کریم باقری و خداداد عزیزی در دقایق ۷۵ و ۷۹ برای تیم والدیر ویرا گلزنی کردند تا ملی‌پوشان در عین ناباوری جهانی شوند.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی


جام جهانی ۲۰۰۶: محمد نصرتی


با وجود اینکه مرحله دوم را به سختی پشت سر گذاشته بودیم اما در دور سوم توانستیم صعود راحتی را تجربه کنیم. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در هفته پنجم و ماقبل پایانی موفق شدند با تک گل محمد نصرتی در دقیقه ۴۸ از سد بحرین بگذرند و صعود خود به جام جهانی آلمان را مسجل کنند. در بازی آخر ایران با نتیجه ۲ بر یک مغلوب ژاپن شد.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی


جام جهانی ۲۰۱۴: رضا قوچان‌نژاد


بعد از عدم صعود در جام جهانی ۲۰۱۰ دوباره در آستانه صعود قرار داشتیم. تیمی که هدایتش با کارلوس کی‌روش بود باید در خاک کره از سد تیم ملی این کشور می‌گذشت. اتفاقی که به طرز عجیبی به وقوع پیوست. رضا قوچان‌نژاد در دقیقه ۶۰ از اشتباه مدافع کره بهره برد و توپ را به قعر دروازه جونگ سونگ ریونگ فرستاد تا ایران صدرنشین گروهش شود و به جام جهانی برزیل راه پیدا کند.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی


جام جهانی ۲۰۱۸: سردار آزمون و مهدی طارمی


برای اولین بار موفق شدیم ۲ حضور متوالی در جام جهانی را تجربه کنیم. تیم کارلوس کی‌روش در دور نهایی باختی نداشت و ۲ هفته آخر را به صورت تشریفاتی مقابل رقبایش قرار گرفت. ایران تنها در روز آخر دروازه‌اش باز شد. بازی با ازبکستان در ورزشگاه آزادی، مجوز صعود ما صادر شد. سردار آزمون در دقیقه ۲۳ و مهدی طارمی در دقیقه ۸۸ برای ایران گلزنی کردند تا بهترین برد ایران در بازی‌های منجر به صعود ثبت شود.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی


جام جهانی ۲۰۲۲: مهدی طارمی


مهدی یک بار دیگر نقش گلزنِ آخر را ایفا کرد. ایران راحت‌تر از دوره قبلی و این بار سه هفته مانده به پایان صعودش را مسجل کرد. مهدی طارمی با گلی که در دقیقه ۴۸ زد به دومین بازیکن بعد از محمد نصرتی تبدیل شد که موفق شده در این دقیقه گل صعود را به ثمر می‌رساند. همچنین باید به این نکته اشاره داشت که ۶ گل از هشت گل به ثمر رسیده در بازی‌های آخر در نیمه دوم زده شده است.


فراموش‌نشدنی مثل آخرین گل؛ از غفور و خداداد تا گوچی و طارمی



دیدگاهتان را بنویسید