از شبی برای محمد حسین لطیفی تا اهدای ۷ فانوس در سکانس افتتاحیه

جشنواره فیلم عمار با اهدای هفت فانوس و جایزه دستکش ننه عصمت و تقدیر از محمد حسین لطیفی کارگردان سینما آغاز شد.


به گزارش ایسنا، افتتاحیه چهاردهمین دوره جشنواره مردمی عمار با حضور خانواده شهدا، اقشار مختلف مردم و برگزیدگان این دوره از جشنواره شامگاه ۲۱ دی ماه در سینما فلسطین برگزار شد.



از شبی برای محمد حسین لطیفی تا اهدای ۷ فانوس در سکانس افتتاحیه عمار


پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم توسط محمدهادی نریمانی، فرزند ۱۲ ساله شهید مدافع حرم محمود نریمانی، سعید خورشیدی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم نادر طالب‌زاده طی سخنانی گفت: صاحبان اصلی جشنواره خانواده شهدا هستند؛ ما از حضور آن‌ها قوت قلب می‌گیریم.


وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مسأله «جمهوریت»، عنوان‌کرد: جمهوریت یکی از مهم‌ترین بنیان‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است که خدشه به آن، خدشه به انقلابیون و اسلامیت ما است. هر جا ما به حضور مردم تکیه کردیم موفق‌شدیم، هر جا دشمن توانست مانع حضور مردم در آن عرصه شود، موفق‌ شد.


خورشیدی افزود: حوزه فرهنگ به مثابه تبادل معنا و حوزه رسانه از جمله حوزه‌هایی است که ما به شدت نیازمند حضور مردم در آن هستیم. اگر امروز اتفاق‌نظر داریم که با جنگ نرم و جنگ روایت‌ها روبرو هستیم، توفیق در این جنگ مستلزم فراهم‌ کردن سازوکار حضور مردم در تولید، توزیع و مصرف فرهنگی است که جشنواره عمار تلاشی بود که سازوکار آن را فراهم کند تا عموم مردم تولیداتی داشته‌ باشند.


وی ادامه داد : نظام رسانه‌ای ناقص و بی‌عدالتی رسانه‌ای به خصوص پس از فتنه ۸۸ مانع از آن بود که کارهایی که در حمایت از انقلاب صورت گرفته‌ بود، در باب رسانه به نمایش گذاشته‌ شود. جشنواره عمار تلاش کرده که عموم هنرمندان مردمی بتوانند به تولید آثار بپردازند و در سازوکار اکرانی که بر دوش مردم است، تجلی یابد.





دبیر چهاردهمین جشنواره عمار تصریح کرد: یکی از راهبردهای دشمن این است که انقلابی‌ها را از تولیدات رسانه‌ای بترساند. سال‌ها است که جریان غرب‌زده در کشور تلاش‌کرده با ابزارهای مختلف از جمله جنگ رسانه‌ای و پراکندن پیچیدگی‌ها تکنیک و فرهنگ، بچه‌های انقلاب را از حضور در تولیدات عرصه سینما بترساند. جشنواره عمار تلاش‌ کرده‌است تا بچه‌های انقلابی از این راهبرد دشمن منقلب نشوند و از این مارپیج سکوت خارج‌ شوند تا بتوانند راوی قهرمان‌های ملت ایران، آرمان‌های ملت بزرگ ایران باشند. امید است که جشنواره عمار بر این امر ثابت‌قدم بماند.


از شبی برای محمد حسین لطیفی تا اهدای ۷ فانوس در سکانس افتتاحیه عمار


پس از صحبت‌های سعید خورشیدی، آن طور که عمار فیلم گزارش داده، برگزیدگان بخش‌های مسابقه «فیلمنامه» و «نماهنگ» معرفی‌شدند.


هیات داوران «فیلمنامه»، ضمن تقدیر از اثر «دینوک» به نویسندگی «طاهره ولی‌پور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداختن به موضوع طوفان الاقصی و مقاومت مردم فلسطین» اهدا کرد به اثر «جِیلُ الحاجز» به نویسندگی «حسین جعفری» و اثر «برادرگفته» به نویسندگی «نوید ظریف‌کریمی» به دلیل «رعایت اصول فنی در روایت و پرداختن به مسئله فاجعه مسجد گوهرشاد و ایستادگی مردمی در برابر استبداد رضاخانی».


ضمنا فانوس این بخش به دلیل «ساختار منسجم و پرداختن به موضوع مقاومت تاریخی ملت ایران در برابر استعمار به اثر «دریادار، بایَندُور» به نویسندگی «عبدالرحمن شلیلیان» اهدا شد.


همچنین، هیئت داوران «نماهنگ»، ضمن تقدیر از اثر «القدس لنا» به تهیه‌کنندگی «محمدجواد آشتیانی» و اثر «جشن فرشته‌ها» به تهیه‌کنندگی «محمدرضا ملاعباسی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداخت نمایشیِ قابل و به تصویر کشیدن حماسه­‌های ایرانی» به اثر «ایراندخت» به تهیه کنندگی  «سیدحسین  میرعماد» و اثر«جان به قربان محمد» به تهیه کنندگی «محمدجواد آشتیانی» به دلیل «توفیق و درخشش؛ هم در موسیقی، هم در تصویر، هم در موضوع و نگرش والای اثر هنری» و اثر «محیا» به تهیه کنندگی «نازنین پیرکاری» به دلیل «شعر درخشان و همچنین پرداخت دراماتیک و تاثیر گذار» اهدا کردند.


فانوس این بخش به دلیل «موسیقی تاثیرگذار، به ‌یاد ماندنی و متناسب با مفهوم و مخاطب کودک و نوجوان» به اثر «جشن فرشته‌ها۲» به تهیه کنندگی «محمود احمدی» اهدا شد.




از شبی برای محمد حسین لطیفی تا اهدای ۷ فانوس در سکانس افتتاحیه عمار


در ادامه افتتاحیه، از کارگردان سینما و تلویزیون، محمدحسین لطیفی تقدیر به عمل امد.


لطیفی گفت: من در هرگوشه ایران و در هر محیط عمومی از همین مردم جان می‌گیرم. منِ لطیفی جایی که اجازه‌ دادم یک انرژی دیگری به جز لطیفی روی کار بنشیند، کار موفق و دلنشین بود و آن انرژی چیزی جز خداوند نبود. از همه عزیزان درخواست می‌کنم دعاکنید که این حقیر کار بد نسازد.


پس از سخنان این کارگردان، جوایز برگزیدگان بخش‌های دیگر جشنواره نیز اهدا شد.


هیات داوران بخش «برنامه تلویزیونی ترکیبی»، ضمن تقدیر از اثر« حماسه‌خوان» به تهیه‌کنندگی «سیداحمد موسویان»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «تلاش برای ارائه الگوی متفاوت در حوزه سرگرمی و طنز فاخر و انقلابی برای مخاطب عام» به اثر «سیدخندان» به تهیه‌کنندگی  «محمدحسین بزرگیِ‌راد» و اثر «هماهنگ» به تهیه کنندگی «سید محمدصادق حسینی» به دلیل «توجه به عدالت در پرداخت به استعدادهای نوجوان در سطح کشور و توجه به سرود به‌عنوان قالب هنریِ راهبردی برای مخاطب نوجوان» اهدا کرد.


ضمنا فانوس این بخش به دلیل «پرداخت هنرمندانه به قرآن به‌عنوان محورِ وحدتِ امت و پیوند زدن قرآن با زندگی و نشاط مومنانه» به اثر «محفل» به تهیه‌کنندگی «سیدمحمدحسین  هاشمی گلپایگانی» و اثر «نوسان» به تهیه‌کنندگی «قاسم عوض‌بیگی» به دلیل «پرداخت خلاقانه‌ متفاوت، انقلابی و واکنش سریع به موضوعات روز، به‌خصوص برای مخاطب عام» اهدا شد.


هیئت داوران بخش «گزارش» خبری ضمن تقدیر از اثر «باباجان» به تهیه‌کنندگی «کاظم دهقانی اشکذری»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «به‌کارگیری هنر برای قهرمان‌سازی برای مخاطب کودک و ضریب‌دهی متفاوت به آن به اثر «عکس خاص» به تهیه‌کنندگی «سمانه  علی‌اکبری» و اثر «یک تیر و چند نشان» به تهیه‌کنندگی  «فاطمه سلطانی» به دلیل «توجه به هویت تاریخی در مسئله زن و ایستادن بر خط درگیری با رسانه‌های معاند» اهدا شد.


همچنین هیئت داوران بخش «کلیپ، آیتم و موشن‌گرافیک» ضمن تقدیر از اثر «هیسطوری» به کارگردانی  «اسماعیل عظیمی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «واکنش رسواکننده علیه رژیم غاصب صهیونیستی با زبان عام بین‌المللی به اثر «هولوکاست حقیقی» به کارگردانی «میلاد  مهرجو» اهدا شد.


ضمنا فانوس این بخش به دلیل «پرداخت به‌موقع و هنرمندانه و بدون لکنت به انسانِ شهید، به‌مثابه قهرمان ملی و جانفدای آرمان‌های انقلاب اسلامی و مردم» به اثر «جمع خوبان» به کارگردانی «محمد اسفندیاری» اهدا شد.


در ادامه هیئت داوران بخش «تولیدات انسان رسانه»(کسانی که کنش‌های موثری در فضای مجازی داشتند) ضمن تقدیر از اثر «بافتار» به کارگردانی «مرتضی ابراهیم‌پور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگاه مطالبه‌گرانه به مسائل و اتفاقات و پاسخگو کردن مسئولین، همراه با امید بخشی و توجه به رسالت و پویایی تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های مردمی مغفول در رسانه و نظم در تولید، و انتشار و ارتقاء ریتم و ضرب آهنگ» به اثر «دادستان» به کارگردانی «محمدحسین لک» اهدا کرد.


ضمنا فانوس این بخش به دلیل «واکنش سریع و جهادی به مسئله اول جهان اسلام با رویکرد تحقیقی و موشکافانه با بیان مردمی شیوا و رسا و ارتقاء و افزایش تنوع فرم و رویکردها به مسئله و توسعه مخاطب» به اثر «مجموعه اسکرین‌شات» به کارگردانی «سرباز روح‌الله رضوی» اهدا شد.


همچنین هیات داوران در «تولیدات صوتی(پادکست)» ضمن تقدیر از اثر «مَزگِت» به کارگردانی «زهره سربازی و فاطمه باقری» و اثر «نوجهان» به کارگردانی «امیرحسین شاکرپور»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به فرهنگ و گویش‌های محلی اقوام، حس‌انگیزی و نمایش ریشه‌دار بودن فرهنگ مقاومت در متن و بطن جامعه ایرانی» به اثر «نخل و برنو» به کارگردانی «مجید طیبی» اهدا کرد.


پس از این تقدیرات، از جدیدترین ترانه مجتبی الله‌وری با نام «دنیای وارونه» با محوریت موضوع چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در واکنش به تناقض‌ رفتاری روشنفکران و استانداردهای دوگانه مدعیان حقوق بشر و بی‌توجهی به مردم مظلوم فلسطین رونمایی شد. پس از این رونمایی، اهدای جایزه ویژه «دستکش ننه عصمت» با حضور فاطمه صغری فلکیان ملقب به «ننه عصمت» به محسن مقصودی تهیه‌کننده و کارگردان تعلق گرفت.


پدر محسن مقصودی به نمایندگی از او، نامه‌ای را برای حضار قرائت کرد: ضمن تشکر از عزیزان جشنواره عمار حقیر از اینکه خود را لایق دریافت چنین جایزه‌ای نمی‌دانم. این سال‌ها اگر کاری کردم با همکاری برنامه ثریا، کمک والدین و همراهی همسرم بوده‌است. در زمانی که رسانه‌ها کشتار هزاران کودک را در غزه می‌بینند و سکوت می‌کنند تا زمانی که صدای مردم غزه به دنیا مخابره‌ نشود، این جایزه زا به روح بلند آن‌ها تقدیم می‌کنم.




سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از اهدای جایزه گفت: زیبایی‌شناسی به ما این درس را می‌دهد که فکر انسان می‌تواند مانع دیدن بسیاری از زیبایی‌ها شود. اگر ادگاردو هستید، لطفاً دست‌بند نبندید. پیام من به دوستان عمار این است که اجازه ندهید زشتی یک دستبند زیبایی واقعیت‌ها را بپوشاند.


در ادامه، هیئت داوران بخش «پویانمایی» ضمن تقدیر از اثر «همه انگلیسی‌ها بد نیستند» به تهیه‌کنندگی «یاشار عبدالحسین‌زاده» و اثر «آقا خاش‌خاشی» به تهیه‌کنندگی «علی رئیسی» و اثر «فصل کوچ» به تهیه‌کنندگی «صادق روحی, مهدی هوایی و فاطمه چنگیزی محمدی»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «توجه به یک موضوع مهم تاریخی ایران و طرح به‌هنگامِ این موضوع با مسئله فلسطین و تاریخ معاصر»، جایزه را  به اثر «تاریخچی؛جشن پوریم» به تهیه‌کنندگی  «محمد سیدجوادی» اهدا کرد.


و همچنین فانوس این بخش را به دلیل «طرح جهانی موضوع فلسطین در اثری کوتاه، تاثیرگذار و به‌هنگام» به اثر «رسوایی دیزنی» به تهیه‌کنندگی «الیاس نجاتی ‌یزدی‌زاده» اهدا شد.


هیئت داوران بخش «فیلم‌ِما» نیز ضمن تقدیر از اثر «سکوت» به کارگردانی «سیدمیلاد مدبریان» به دلیل «پرداخت خلاقانه به حرکت‌های مردمی در حمایت از مردم مظلوم غزه»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «پرداخت خلاقانه به سوژه‌های مردمی در زمینه‌ی حمایت از مردم فلسطین» به اثر «سطل آب» به کارگردانی «حسین سبحانی» و اثر «مثبت یک» به کارگردانی «سهیلا کاظمیان» به دلیل «نگاهی نو به مساله مادری و اهمیت بحث جمعیت» اهدا کرد.


افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار در دوره چهاردهم با اهدای هفت فانوس و جایزه ویژه دستکش ننه عصمت پایان یافت.


آغاز اکران‌ فیلم‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه جشنواره از فردا جمعه ۲۲ الی ۲۸ دی ماه در سینما فلسطین تهران و اکران برخط در سکوی عماریار 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین انجام خواهد شد.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید