واشنگتن از زلنسکی شفاف سازی درباره طرح جنگ می خواهد

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که واشنگتن نگران است اختلاف بین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، تلاش‌های نظامی کی‌یف را مختل کند، از این رو دولت بایدن از اوکراین می‌خواهد تا طرح خود را برای جنگ در سال ۲۰۲۴ به وضوح مشخص کند.


به گزارش ایسنا، منابع آگاه در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ تصریح کردند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا احتمالاً هفته آینده در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد داووس با ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درباره این موضوع رایزنی خواهد کرد و مقامات آمریکایی در هفته‌های آتی به کار برای پیشبرد این مساله ادامه خواهند داد.


این تلاش واشنگتن جدیدترین نشانه وجود اصطکاک بین اوکراین و مهم‌ترین متحدش است. اکنون بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک اروپا و ایالات متحده به کی‌یف همچنان متوقف شده و ضد حمله اوکراین در سال گذشته – باوجود حمایت شدید تسلیحاتی و آموزش‌های ایالات متحده و اروپا – نتوانست پیشرفت بزرگی را به همراه داشته باشد.


این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، همچنین گفتند که مقامات واشنگتن نگران هستند که اختلافات بین زلنسکی و والری زالوژنی، فرمانده ارتش او، تلاش‌ها برای تبلور یک استراتژی جدید را کند کند.


«تنش‌ها» بین زلنسکی و زالوژنی در ماه نوامبر زمانی به وجود آمد که رئیس‌جمهور از این که ژنرال در مصاحبه‌اش با اکونومیست وضعیت میدان جنگ با روسیه را به بن‌بست رسیده توصیف کرد، خشمگین شد. زالوژنی بعداً اظهارات خود را پس گرفت


به گزارش بلومبرگ، آنها اکنون در مورد بسیج، که برای تکمیل صفوف ارتش اوکراین مورد نیاز است، «در جایی که تلفات سنگین بوده است» «تعارض» دارند. در این گزارش توضیح داده شده است که زلنسکی لایحه‌ای را به تعویق می‌اندازد که سن خدمت اجباری را که زالوژنی به دنبال آن است، کاهش می‌دهد. ماه گذشته، روزنامه اوکراینسایا پراودا گزارش داد که زلنسکی به ارتش دستور می‌دهد فرمانده کل قوا را دور بزند و زالوژنی گاهی اوقات فقط از زیردستان خود متوجه می‌شود که نیروهای مسلح چه می‌کنند.


به گفته این منابع، این دو ماه‌ها با هم درگیر بوده‌اند، اما ضدحمله ناموفق کی‌یف تنش‌ها را بدتر کرده است.


در دسامبر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که خنثی کردن حمله متقابل اوکراین با حمایت ناتو، هدف اصلی ارتش روسیه در سال ۲۰۲۳ بود. به گفته وزیر دفاع روسیه، در هفته‌های اخیر، ارتش روسیه «به طور مداوم در حال اتخاذ مواضع سودمندتر و گسترش مناطق تحت کنترل خود در همه جهات» در خط مقدم بوده است. شویگو روز سه شنبه اعلام کرد که بر اساس برآورد مسکو، تلفات کی‌یف در سال گذشته از ۲۱۵۰۰۰ سرباز و ۲۸۰۰۰ واحد تسلیحات سنگین فراتر رفته است.


زلنسکی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در لیتوانی  هشدار داد که تردید متحدان «تنها جسارت و قدرت روسیه را افزایش می‌دهد». وی علاوه‌ بر این هشدار داد که با افزایش حملات موشکی روسیه در هفته‌های اخیر، دفاع هوایی اوکراین ضعیف است.


به گفته این منابع آگاه، متحدان کی‌یف امیدوارند که کمک‌های ایالات متحده و اروپا تا ماه آینده (میلادی) ارسال شود، هرچند که هنوز هیچ نشانه‌ای از توافق در واشنگتن وجود ندارد.


بنابر گزارش بلومبرگ، یکی از این منابع آگاه گفت که ارتش اوکراین در حال حاضر در حال توسعه برنامه‌هایی برای سال ۲۰۲۴ است و طیف کاملی از گزینه‌ها در حال بررسی است. او اضافه کرد که ایالات متحده می‌خواهد مشخص کند که چگونه می‌تواند به بهترین شکل حمایت خود را برای کمک به اوکراین در دفاع از خود در سال آینده هماهنگ کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید